vineri, 21 septembrie 2007 [înapoi] [prima pagină]

What Dreams May Come

După cum ziceam acum câteva zile, trebuie să las ceva scris despre unul din filmele mele favorite - What Dreams May Come[imdb] [wikipedia]. Această peliculă, creată în 1998 după romanul omonim scris de Richard Matheson şi publicat în 1978, prezintă romantica [şi învechita] temă a cautării, a luptei pentru regasire a celuilalt.

wdmc0011.jpg

Elementul enervant al poveştii [mi-e caracteristic să încep cu ce zgandără] poate fi reprezentat de succesul personajului şi de faptul că nimic nu iese rău, totul e la locul lui şi tot ce se cere e răbdarea parcurgerii pas cu pas a etapelor propuse pe parcursul filmului toate astea într-un film care pune în balanţă binele şi răul ca o consecinţă a acţiunilor fiecărui om în parte [ciudată descriere, nu?].

Actorii principali sunt interpretaţi de Robin Williams (Chris Nielsen) [wikipedia][imdb] şi Annabella Sciorra (Annie Collins-Nielsen) [wikipedia][imdb] iar pe parcurs apar printre alţii Cuba Gooding Jr. (Albert Lewis) [wikipedia][imdb] şi Max von Sydow (The Tracker) [imdb].

Pe scurt, bazându-se pe tema sufletelor pereche şi a regăsirii, filmul propune o viziune suprarealistă asupra morţii, asupra vieţii de apoi. Majoritatea acţiunii are loc în lumea de dincolo şi ceea ce poate loveşte puţin în orgoliul personal al criticului din fiecare este că în această poveste este propusă o viziune pur ego-centrică asupra „locului” de după [unii îi zic Rai/Iad, alţii nu], dar... este propusă într-o manieră foarte placută [şi ochiului şi minţii şi poate chiar şi animăluţului din noi, numit „vanitate”]. Dincolo de concret, sunt câteva idei adânci inserate... iar una dintre ele ar putea fi că Raiul ar fi acel loc pe care-l creem din timpul vieţii, acumulând experienţe plăcute care ne saltă un pic câte un pic spiritual [nu se ştie încotro]. Dar şi că în viaţa de după acţiunile sunt ecouri ale vieţii reale. Pare interesant.

Pentru a nu se depărta foaaarte mult de ideologiile prezente [în fapt la vremea sa, filmul a fost criticat pe această temă, unii considerându-l un fel de neo-kitsch fără fundamente], avem tema morţii, a legăturii dintre dincolo şi realitate, a plecării de-aici, a lumii de după, a suicidului, a regulilor impuse şi a contrastului dintre lumea bună şi lumea rea [Rai şi Iad]. Privitorului însă îi pasă mai puţin de filosofia din spatele poveştii căci este cel mai probabil furat de peisajele şi decorurile superbe fie ele colorate sau obositor de gri. Autorul romanului după care este realizat filmul (Richard Matheson) recunoaşte însă că lucrarea este poate cea mai bună a sa şi că deşi prezintă o poveste suprarealistă, doar caracterele sale sunt fictive, acţiunea în sine fiind documentată după experienţele altora. Ei bine.. aşa ceva e tare greu de crezut dar cică-n carte se dă o ditamai bibliografia care a fundamentat baza „ştiinţifică” a romanului.

Dacă fiecare are locul său în Rai şi viziunea Iadului din acest film permite fiecărui om să aibă un loc al său, mult mai gri ce-i drept şi guvernat fiind de cu totul altfel de reguli. Totuşi, acestea-s elemente `neinteresante`. Rămâne la aprecierea fiecăruia ce inţelege din acest film.

Pentru a nu rămâne dezamăgiţi [voi ăstia care poate veţi viziona filmul] vă spun de pe-acum că e un film optimist, „uprising”.. care poate sensibiliza destul de mult dar într-un mod raţional mai degrabă decât emo şi e unul din acele filme de urmărit cu prietena/prietenul sau într-un moment de repaos complet de la `isteria personală` caracteristică (cu toţii avem aşa ceva aşa că nu te simţi ofensat).



Resurse:

Filme-n care-i mai poţi vedea pe actorii principali:

Annabella Gloria Philomena Sciorra (dn: 24 Martie 1964)


Robin McLaurim Williams (dn: 21 Iulie 1952) [imdb]


Cuba Gooding, Jr. (d.n: 2 Ianuarie 1968) [imdb]

0 comentarii: